איך תגרמו לעובדי הניקיון שלכם לנקות את המשרד בצורה יסודית?

מתי בפעם האחרונה בירכתם לשלום את הגנן שעובד בקביעות בבניין שלכם או את השומר בכניסה לקניון או לסופר?

והאם שלחתם חיוך קטן לעבר המנקה במשרד או אמרתם לו מילה טובה על העבודה הקשה שהוא מבצע?

לא נעים להודות בכך, אך קיימים לא מעט עובדים שקופים בשוק, אותם רבים מאיתנו לא ממש רואים. ניתן להבחין בכך כבר מגילאים צעירים בבית הספר - כאשר הילדים מלכלכים את הכיתות או לא מרימים את הכיסאות כפי שהתבקשו לעשות.

כדאי ללמוד ממנה - על מנהלת חכמה

הנה מקרה ממנו רצוי מאוד ללמוד: מנהלת בית ספר בתל אביב החליטה להציג את כל ה"עובדים השקופים" בפני התלמידים כדי להראות לאחרונים שכשהם אינם בתשומת לב למעשיהם, בין היתר - לא מרימים את הכיסאות בסופו של יום לימודים או משאירים את הכיתות מלוכלכות, הם בעצם מקשים על עובדי הניקיון וגורמים להם לעבוד קשה יותר. הצגת העובדים באופן אישי כמו הוציאה אותם מ"הגלימה השקופה" והפכה אותם לאנשים אמיתיים - אנשים שיש להתחשב בהם. לצערנו בעידן שלנו קיים הבדל גדול בין היחס הניתן לאנשים שמשרתים אותנו: מלצרים, מנקים, שומרים ועובדים אחרים ובין היחס שניתן למשל למנהלים בכירים או עובדי הייטק, פסיכולוגים ורופאים - הרי בסופו של יום כולנו בני אדם.

מה היה קורה אם העובדים היו מקבלים יחס שונה? מה היה קורה אם הם היו מרגישים שמעריכים אותם, שלא מתעלמים מהם ושהם אינם עוד עובדים פשוטים שניתן להחליף בקלות?

התשובה היא שרק טוב היה יוצא מכך. לכולם, לכם - מנהלי חברות, מנהלי משאבי אנוש ומנהלות משרד המעסיקים מנקים ומנקות ומעוניינים שעבודת הניקיון תתבצע בצורה מקצועית ויסודית, למנקים שירגישו סיפוק בעבודתם ותחושה של משמעות בעשייתם ולכלל העובדים שירוויחו משרד נקי ומצוחצח וסביבת עבודה נעימה יותר.

אז איך תוכלו לעודד את עובדי הניקיון שלכם לבצע את העבודה לשביעות רצונכם?

מיד נענה על השאלה החשובה הזו.

לגרום לעובדי הניקיון שלכם לעבוד בצורה מקצועית - איך תוכלו להגדיל את הסיכויים לכך?

אפשר לומר באופן די גורף כי כל עובד מתפקד טוב יותר בסביבה שמעריכה אותו, הדבר נכון לגבי כל המקצועות, לרבות עובדי ניקיון.

כמנהלים, יש לכם אינטרס ברור לגרום לעובדי הניקיון לנקות את המשרד בצורה טובה יותר, אך איך עושים זאת?

לפניכם 10 המלצות להשגת המטרה שלכם:

1. היכרות אישית - הזמינו את עובדי הניקיון למשרד שלכם בטרם תחילת העבודה ושוחחו איתם באופן אישי. הסבירו להם על המשרד, האנשים, על תנאי ההעסקה וענו על שאלותיהם בסבלנות כשאתם מתייחסים אליהם בכבוד והערכה. שיחת ההיכרות עם עובד הניקיון חשובה מאוד והיא הזדמנות מצוינת לומר מה הציפיות שלכם מניקיון המשרד ומהעובד עצמו וחשוב לא פחות לומר כיצד אתם רואים את החשיבות של משרד נקי ומסודר וכיצד הדבר תורם לסביבת עבודה נעימה. תיאום ציפיות ממקד את העובד ואמירה על חשיבות עבודת הניקיון יוצקת משמעות לעבודותו של המנקה שמרגיש שכאשר הוא מתאמץ ומנקה באופן יסודי הדבר מורגש ובעל משמעות לעובדי המשרד ולמנהליו. במעמד השיחה האישית אפשר ורצוי לעשות לעובד סיבוב במשרד עצמו ולהציג את העובד בפני שאר העובדים, דבר שיחזק את תחושת השייכות של העובד למשרד ולעובדיו.

2. ברכת שלום - ברכו את עובדי הניקיון לשלום, שאלו לשלומם וחייכו אליהם כאשר אתם פוגשים אותם בבוקר או בערב. הנחו את שאר העובדים לנהוג באותה צורה. מחווה פשוטה יכולה לעשות את כל ההבדל ולגרום לעובדים להרגיש הרבה יותר טוב. ישנן חברות בהן כאשר נקלט עובד חדש לחברה נשלח אי מייל לכולם עם שמו ופרטיו של העובד, דבר המאפשר לכולם להכיר את העובד החדש ואת שמו.

3. אחריות אישית של כל העובדים - כמנהלים, חשוב שתתנו דוגמה אישית ושתשמרו על סדר וניקיון במקום העבודה, בשירותים, במטבח ובשאר החללים. כמובן שיש להנחות את שאר העובדים לפעול בצורה זו ולדאוג שהסביבה תישאר נקייה ככל שניתן. כאשר עובד הניקיון מרגיש שהעובדים שומרים על הניקיון זה נותן לו את התחושה שמתחשבים בו ואכפתיים כלפיו דבר שמגביר לו את המוטיבציה להתאמץ.

4. עודדו את היצירתיות - יצירתיות קיימת ברוב סוגי העבודות, לרבות בתחום הניקיון, כך שמשפט בסגנון: "הניקיון חייב להתבצע בסדר הזה" אינו משרת אתכם ואף עלול לחבל בחשיבה היצירתית של עובדי הניקיון. במקום להורות על סדר עבודה אחד, אותה אתם מכירים, כדאי לכם להיות פתוחים לרעיונות חדשים ולפעול בהתאם לגישה שכל אדם יכול ללמד אתכם דבר מה. במידה שעובד הניקיון הציע רעיון מוצלח, שבחו אותו על כך.

5. עודדו את עובדי הניקיון – מומלץ לשבח את עבודתם של עובדי הניקיון מפעם לפעם, וכמובן במידה והעובד ביצע את מלאכתו בהתאם לציפיותיכם. טיפ זה נכון כלפי כל אדם ויכול להיראות על פניו כעצה מיותרת או מובנת מאליה. מה שכן אולי מעניין בטיפ הזה הוא הבנת נקודת המבט של עובד הניקיון. עובדי ניקיון רבים חשים אי נעימות ואף בושה ממשלח ידם. רבים מהם נוטים לפתח תחושות של חוסר הערכה עצמית שאתו הם הולכים בכל יום ולכל מקום. התחושה מתגברת כאשר המנקים מנקים ליד עובדים אחרים אותם הם מעריכים כבעלי ערך רב יותר. לכן רבים מהמנקים שפונים אלינו למיזם מבקשים לעבוד בשעות הערב עם מפתח, חלקם בגלל נוחות וחלקם הגדול בגלל עניין הבושה. כאשר אנחנו מבינים את נקודת המבט של עובד הניקיון ומשתדלים לומר מילה טובה כאשר ביצע את עבודתו כמו שצריך ומתייחסים אליו ביחס מכבד זה משפר את תחושת הערך העצמי של העובד כלפי עצמו, דבר שתורם למוטיבציה שלו.

6. התמודדו עם טעויות העובד בצורה מקדמת - במידה שעובד טעה, יש לשוחח אתו בארבע עיניים ולהסביר לו בסבלנות כיצד נכון לפעול. חשוב להקשיב לדבריו של העובד ולמצוא ביחד פתרונות לבעיות שהוא מתקשה לפתור בעצמו. עלינו לצאת מנקודת הנחה כי העובד מעריך את מקום עבודתו וחשוב לו שהממונים עליו יהיו מרוצים ממנו. במידה והדבר אינו כך ואנו חשים שהעובד שחוק או מתוסכל מאיזו סיבה עלינו לנקוט באסטרטגיית פעולה שונה.

7. הקשבה - הקשיבו לעובדים ונסו ללכת לקראתם כל עוד הדבר מתאפשר. גם אם בסופו של דבר לא פעלתם בהתאם לבקשות, יש להקשבה ערך. ההקשבה גורמת לעובדים להרגיש שיש להם מקום, גם אם לא כל בקשותיהם מתקבלות.

8. אל תפלו עובדים - אין מקום להפליית עובדים - בין אם מדובר על גיל, מוצא, מין, מראה או מאפיינים אחרים. יש להתייחס לכל העובדים באופן שווה. כאן יש לציין כי במידה שאתם נותנים לעובדים שלכם מתנה לחגים, מן הראוי שתכללו בין מקבלי המתנות גם את עובדי הניקיון שלכם.

9. בקשו בקשות הגיוניות - הקפידו על כך שהדרישות שלכם יהיו הגיוניות - אל תדרשו מהעובד למשל לנקות את כל המשרד בזמן שאינו הגיוני או לבצע עבודות קשות מאוד בתקופה קצרה. זכרו שכמו לכל אדם - יש גבול גם לכוחותיו של עובד ניקיון.

10. תשלום - על היחס המכבד לבוא לידי ביטוי במילים, במחוות ובמעשים - הכוללים בין היתר תשלום הוגן. כידוע, עובדי ניקיון רבים מקבלים תשלום נמוך ביותר. תשלום הוגן וגבוה ביחס לשוק הינו חלק חשוב ובלתי נפרד מהתחושה של העובד.

לסיכום: יחס מכבד מצידכם ומצד העובדים שלכם, אשר בא לידי ביטוי במילים, מחוות ומעשים, ייצר תחושה טובה ויגרום לעובדי הניקיון להיות מחוייבים יותר לעבודתם ולבצע את הניקיון בצורה יסודית וטובה יותר.